Årsöverblick

2017 – Mitt år i resor & utflykter

2017 bjöd på en del härliga resor, både i Sverige och utomlands. Några platser var nya för mig och några återkom jag till. Jag besökte 4 länder (Danmark, Italien, Tyskland och Polen) samt 3 huvudstäder i Europa (Berlin, Stockholm och Warszawa). Ett av mina mål på min Bucket List är att besöka alla Europeiska huvudstäder, så 2017 har jag lagt till 2 nya. Dessutom hade jag också som mål att flyga utomlands själv, vilket jag gjorde i december då jag besökte Warszawa. Det känns underbart att kunna bocka av mål i min 100-lista! Så här såg mitt reseår ut:

MAJ

Fotoresa Helsingborg

Under 4 dagar åkte vi ett litet gäng från Alingsås Fotoklubb på den årliga fotoresan. I år hamnade vi i Helsingborg där vi hyrde en liten lodge i Råå. Vi hann med otroligt mycket under dessa dagar; Helsingborg stad med Tropical Beach, Söderåsens nationalpark, vinprovning i Arild, Höganäs (fantastiskt goda hamburgare i cool miljö på Garage Bar), över till Danmark där vi besökte bland annat Helsingör och vackra Hornbaek. På hemvägen besökte vi Sofiero slott & trädgård samt Tomatens Hus och Stenkärlsfabriken i Vallåkra. Denna fotoresa är en ljuspunkt varje år som man ser fram emot! Ett gäng fotonördar som vill utforska det besökte området så mycket som möjligt med objektiven i högsta hugg!

JUNI

Sardinien

Ljuvliga vackra Sardinien! Jag och min kompis tog en chartervecka med TUI till Alghero där vi solade, badade, åt fantastisk italiensk mat, strosade runt i gamla stan och hyrde bil där vi åkte runt till bland annat Bosa och den Karibienliknande stranden La Pelosa. En underbar vecka som jag bär med mig länge!

JULI

Palmestranden i Fredrikshamn

Jag och en kollega tog en dagsutflykt med Stena Line över till Fredrikshamn där vi spenderade mestadelen av dagen på Palmestranden. Vi tog bussen dit direkt från hamnen. Det var underbart varmt i solen (dock bara 16 grader i vattnet)! Fantastiskt härligt mjuk sand och med palmerna kändes det som att man befann sig mycket mer söderut i Europa. En underbar dag som avslutades med lite shopping inne i Fredrikshamn.

Berlin

5 härliga dagar i Tysklands huvudstad med mamma. Vi bodde precis på Alexanderplatz med TV-tornet som granne. Vi besökte Sony Center, Checkpoint Charlie, Holocaust Memorial, Brandenburger Tor och Eastside Gallery. Mycket shopping, god tysk mat som bratwurst och sauerkraut, öl på Monkey Bar & många promenader i härliga stadsdelar så som Kreutzberg och Friedrichshain. Återkommer gärna till denna stad!

Roadtrip Varberg – Tylösand – Halmstad

En egen roadtrip till vackra Strömma Farmlodge, beläget utanför Varberg. Där bodde jag på B&B i rum Astrid med fantastisk frukostbuffé innan jag tog mig vidare till Gekås i Ullared för SHOPPING! Vidare till Tylösand där jag träffade vänner som bodde i husvagn på campingen där. Sov över och dagen efter kom en tredje vän. Vi åkte in till Halmstad för shopping och god mat på ”Tillsammans”. Avslutade dagen med after beach innan färd hemåt igen. Tre härliga dagar!

DECEMBER

Stockholm

2 dagar i Stockholm med en vän över första advent. Julmys i hög grad! Vi promenerade mycket; Gamla stan med julmarknad, Kungsträdgården med skridskoåkning, Djurgården med ABBA-muséet samt shopping. Det bästa var ett besök på relativt nyöppnade Mr Cake där vi åt massor av gofika och tog en selfie med Mr Roy Fares himself!

Warszawa

3 dagar helt allena i Polens huvudstad Warszawa! Det var första gången jag flög någonstans helt själv. Det var underbart skönt och utmanande 🙂 Jag var lite nervös innan, men allt gick väldigt bra. Bra förberedelse, google maps och att fråga människor hjälper till mycket 🙂 Jag bodde på Radisson Blu Sobieski i sviten på våning 7. Frukostbuffén var helt fantastisk! Det blev en hel del besök i olika affärer (shoppade dock inte så mycket), fin utsikt över staden ifrån terrassen på Kulturpalatset, strosande i den vackra gamla stan, besök på 2 museum (Polin samt Neon) och massa god polsk mat som bigos. Det var inte sista gången jag åker någonstans på egen hand. Jag fick blodad tand!

Jag känner mig nöjd med mitt reseår 2017! Nu återstår att se vad 2018 ger (dock är man fattig student).

Hur har ditt 2017 varit vad gäller resor?

2 thoughts on “2017 – Mitt år i resor & utflykter

1. Jaa, världen är som en bok, den som stannar hemma läser bara en sida! Härlig läsning!