Berlin

Park Inn by Radisson på Alexanderplatz

I juli 2017 åkte mamma och jag till Berlin i 5 dagar. Vi åkte med Air Berlin och det var första gången med detta flygbolag för mig. Jag var lite nervös för detta då jag, innan vi åkte, hörde från många olika källor att det varit många förseningar, inställda flyg och borttappade resväskor på sistone. Vi klarade oss alldeles utmärkt dock. Det var bara knappt 1 timme försenat hem. Vi bodde på Park Inn by Radisson på Alexanderplatz. Vårt rum på 31:a våning var superfräscht och rymligt med sköna sängar. När vi vaknat på morgonen gjorde vi oss i ordning för att gå ner och äta frukost och när vi kom tillbaka upp igen var det redan städat, handdukarna utbytta (lite onödigt dock att göra det varje dag) samt att de hade ställt fram nya små duschkrämsflaskor trots att vi inte förbrukat de gamla än. Vi bad om var sin sovkudde till och swisch sa det, så låg de på sängen. Servicen var det inget fel på!

Park Inn by Radisson
Vår rumsutsikt från våning 31

Frukostbuffén på detta hotell var fantastiskt god. Det fanns mycket att välja på, både varmt och kallt. Stekta ägg, kokta ägg, äggröra, bacon, flera olika sorters yoghurt och flingor, frukter av olika slag, marmelader, bröd mm Vi gick inte därifrån hungriga! Jag fullkomligt ÄLSKAR hotellfrukost!

Varje kväll på Spagos Bar, som ligger på entréplanet på hotellet, är alla kvinnor välkomna 20:00 – 22:00 för ett gratis glas med rosévin samt ett glas med blandade nötter. Väldigt trevligt! Vi satt skönt i soffgruppen och lyssnade på livemusik (har dock hört bättre). Det gick också runt en tjej och en kille från “Neck Attack Massage” och masserade de som ville i 10 min för valfri avgift. Vi testade inte på detta, men det såg väldigt skönt ut. Kul initiativ!

Längst upp på våning 40 ligger Panorama Terrace. Jag fullkomligt älskar takterasser där man kan ha utsikt över staden så att ta sig dit upp var ett måste. Oavsett om du bor på hotellet eller inte så kostar det 4 Euro att åka upp. Inte värt pengarna enligt mig (även om det är en fin utsikt över staden och det kända Tv-tornet). Liten terrass med några solstolar att sitta i och skyddsnät framför alltihop. Ingen mysfaktor direkt. City Lover Reser har skrivit om denna och 2 andra takterasser i Berlin om ni vill läsa mer.

Precis utanför entrén ligger Alexanderplatz. Där är det alltid mycket folk och rörelse. Mycket affärer för den som, liksom jag, gillar shopping. Affären Primark ligger vägg i vägg med hotellet och där inne var vi x antal gånger. Jag brukar säga att Primark är som H&M med Ullared-priser. Love it! Det finns även många andra gallerier och affärer att besöka. Vill man inte shoppa så kan man ju alltid titta på folk, sätta sig i en solstol med en öl eller ta en fika.

Jag blev väldigt imponerad av denne kille som gatumålade precis utanför hotellet. När vi gick på morgonen hade han precis börjat och när vi kom tillbaka senare var han klar. Fantastiskt!

Die Weltzeituhr  är en gigantisk klocka som står på Alexanderplatz och visar tiden i andra länder. Klockan invigdes 1969 då Alexanderplatz renoverades. Sedan dess har det varit en av Berlins mest populära mötesplatser.

Nikolaikyrkan ligger precis vid Alexanderplatz och är stadens första kyrkobyggnad, uppförd omkring år 1230, och därmed en av de äldsta byggnaderna i dagens Berlin.

Det finns också mycket restauranger och street food runt Alexanderplatz. Korv, korv och åter korv! Vi var ju tvungna att testa på olika sorter. En bratwurst med pommes frites, senap och majonnäs för 3,60 Euro. Man blev mätt och det var jättegott! Och med en god tysk öl, så blev det pricken över i:et 🙂 Jag provade också surkål (sauerkraut) för första gången och det smakade väldigt gott.

Vi bokade vår resa 3 månader innan vi åkte och betalade 2500 kr/person. I detta ingick flyg tor samt 4 nätter på hotell inklusive hotellfrukost. Sedan lade vi till en incheckad resväska som vi delade på, då bara handbagage ingick i priset. För denna väska betalade vi 300 kr/person. Och tur var väl att vi gjorde det, för det blev en del shoppat!

För att summera hotellet och läget så är jag toppennöjd! Superbt hotell mitt i smeten. Härifrån kunde du också ta alla slags färdmedel så som tåg, spårvagn, buss och tunnelbana. Perfekt! Jag kommer definitivt att återkomma hit.

Vad tycker du om Alexanderplatz med omnejd?